Welkom

De verhalen.

Regelmatig verschijnen in de media zeer opvallende berichten over vee en vlees.

Zullen we eens wat opnoemen?

  1. WelkomMisstanden op veemarkten, megastallen, groeibevorderaars, kistkalveren, veetransporten over enorme afstanden en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Veelal dus verhalen waar je niet vrolijk van wordt maar die wel vaak de toon zetten richting een minder plezierig totaal beeld.
  2. Pagina grote advertenties in dagbladen of folders over dagvers rundergehakt voor een paar euro per kilo. Als dan de keuringsdienst van waarde er op tv aandacht aan besteedt blijkt wat dagvers is. Namelijk dat het die dag gemalen is maar het vlees zelf komt uit Botswana of een ander midden Afrikaans land en zat daar al meer dan 2 jaar in de diepvries ……. Dagvers dus! Het is maar wat je vers noemt. Terwijl de kosten in Nederland door de veilige regelgeving steeds maar stijgen is over de keuringsdiensten in die landen vaak helemaal niets bekend. Alleen de verhalen over corruptie die steken daar helaas wel vaak de kop op!
  3. Voor filet American is het helemaal een duidelijk verhaal. In Brabant is een bedrijf dat per week 40 tot 70.000kg filet American maakt. Het is bestemd voor praktisch alle supermarkten omdat het zo lang houdbaar is. De herkomst van het vlees? Inderdaad. Van hetzelfde laken een pak als hierboven beschreven met het rundergehakt.

Ja, allemaal verhalen tot ergernis van vele slagers en veehouders die gekozen hebben voor hun vak of hobby om de consument van eerlijk en lekker vlees te voorzien. Deze grote groep ‘kleine zelfstandigen’ hebben ieder voor zich beperkt de mogelijkheid om te laten zien dat het in ons land nog steeds mogelijk is een stukje puur natuurvlees te kopen.

 

Waarom een Limousin Promotie Team?

Zowel die slagers als die veehouders zijn zich bewust geworden dat het steeds belangrijker wordt dat ook in de huishoudens bekend wordt wat op het gebied van vlees het beste is. Hetzelfde geldt voor restaurants, ook daar heeft men informatie nodig om de gasten te kunnen informeren over het belangrijkste van het diner: ‘het vlees’.

Daarom is door enkele veehouders en slagers een promotieteam opgestart. Er is gekozen voor het limousinrund omdat het ras ‘limousin’ het beste past bij de wensen van iedereen die met vlees, vleesvee en natuur te maken heeft. Het Limousin Promotie Team heeft geen enkel winstdoel. Het gaat er juist om de individuele inspanningen van alle deelnemers aan www.puurnatuurvlees.nl te verenigen en zo collectief zeer breed de terecht kritische consument te bereiken.

 

Hoe werkt het?

Iedere Limousinhouder die lid is van het Limousin Stamboek (www.limousinrund.nl) komt in aanmerking om op de pagina “Verkoop”  van de website www.puurnatuurvlees.nl geplaatst te worden. Want de Limousinhouder is uiteraard alleen lid geworden als hij/zij de doelstelling en uitgangspunten van het Limousin Stamboek onderschrijft. Die overtuiging herkent de consument meteen bij het aanklikken van het onderdeel “Boerderijen”.

De slager waaraan de Limousinhouder zijn dieren levert kan door hem/haar op de pagina “Verkoop” geplaatst worden. Stopt de slager met het afnemen van limousin runderen dan zal dat adres ook direct van die pagina verdwijnen. De consument moet er natuurlijk wel zeker van kunnen zijn dat op het verkoopadres ook daadwerkelijk limousinvlees verkrijgbaar is.

Via de pagina “Contact” kunnen slagers en Limousinhouders met elkaar contact zoeken. Ook de consument kan hier uiteraard vragen stellen of suggesties plaatsen. Natuurlijk ontbreekt het postadres van het Limousin Promotie Team niet op deze pagina.

 

Wat zal het resultaat zijn?

Dat is vooral aan u als veeleisende en kritische consument. U bent immers als enige in staat de inspanningen van de Limousinhouders zoals bijvoorbeeld op het gebied van natuurbeheer, veeverzorging en het voldoen aan de hoge eisen van de regelgeving, te honoreren. En of het vlees u bevalt. Dat is een kwestie van smaak. “Over smaak valt niet te twisten”, is een bekende Nederlandse uitdrukking. Maar wat wij wel weten: het is puur, puurnatuur!

Het Limousin Promotie Team